Direktlänk till inlägg 10 december 2012

Vafan händer egentligen

Av Robert Magnusson - 10 december 2012 15:56

Alltså vad är det frågan om??
Läser lite här och där om separationer och skilsmässor, vart fan är dagens samhälle på väg?
Har folk glömt bort att förhållanden inte går av sig själv, att det krävs näring för att hålla kärleken i blom?
Tänk om folk kunde lära sig att se problemet från båda håll, och inte bara sitt eget. Jag lovar er att även om er partner verkar vara en helt annan människa, så är han/hon fortfarande samma person. Det är bara som så att han/hon har blivit som han/hon är för att du gör inte idag gör något du gjorde förut.
I början av förhållandena tänker vi sällan på HUR/VAD vi ska göra för att få vår partner att må bra, utan det går av bara farten. Männen hjälper gärna till i hemmet och att lösa problem, och när han gör det blir hans tjej väldigt glad och visar uppskattning.

Tjejen ber gärna mannen om hjälp med saker hon känner att han vill slippa eller inte har tid med, för att hon vet att mannen alltid svarar ja och att han mår bra av att få lösa hennes problem.

Men med tiden glöms detta bort och tjejerna ska göra allt själv, detta gör att mannen känner att tjejen inte har några problem och därför kan han koncentrera sig på sitt eget välbefinnande. Sitta i soffan och kolla på tv, läsa kvällstidningen eller så, och när han gör det upplever hon att HAN skiter i HENNE och hennes behov.


Jag tror att mycket har att göra med att vi ska vara så jävla jämställda idag, kvinnorna ska bevisa att dom visst klarar av männens yrken och roller. 
Titta hur det såg ut på 30-40 talet, då männens syn på kvinnor var "snedvridna" enl många idag. Hon skulle vara hemma och ta hand om hus, barn och ha maten klart tills mannen kom hem från jobbet. Han stod ju för hushållsförsörjningen, visst det låter illa, men egentligen var det så illa? 
Jag menar, på den tiden var folk tillsammans i 50-60 år, idag är vi nere på skrämmande siffror som jag inte ens vill tänka på.


Faktum är att kvinnor och män är olika bygd, och ska inte klara av samma saker. Så har det alltid varit, varför försöka ändra på det? Att kvinnor ska ha samma löner som män om det har samma yrke är en sak.


Jaja....jag är själv en av dom som blivit drabbad av skilsmässa och separation. Men jag kommer aldrig att vara en av dom som tar den enkla vägen och "kastar in handduken" istället för att kämpa för kärleken och vara glad för det man har, och inte fokusera på vad man har förlorat. Tänk er en pyramid, ni står på varsin sida, då är det OMÖJLIGT att se BÅDAS sanning/verklighet. Men om ni istället skulle ställa er som tredje person på TOPPEN av pyramiden så ser ni HELA sanningen.


Det var det :D

 
 
Ewa

Ewa

10 december 2012 20:30

Bra liknelse med pyramiden!

Jag tycker oxå att folk ger upp alldeles för lätt. Det verkar som om många har märkliga förväntningar av förhållande och äktenskap, förväntningar som inte kan infrias och när de inte infrias, så vill man dra vidare till nästa förhållande, men man har kvar samma orealistiska förväntningar.

Jag har varit gift i 20 år och vi har varit tillsammans i 22. Det är många gånger som jag har velat sticka och så är det även för min man, men hittills har vi inte känt så samtidigt och det har väl hjälpt oss att hålla ihop.

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

Robert Magnusson

10 december 2012 20:49

Hej Ewa.

Tack det blev en ganska bra liknelse va =)

Du har rätt i det du säger att man tar med sig samma orealistiska förväntningar till nästa förhållande.
Och flyr man från problemen man har, så kommer man bara att ta med även dom till nästa förhållande. Man MÅSTE ta tag i de bitar som gör att man faller tillbaka i samma gamla mönster.

Jag har också funderat många gånger på om skilsmässa är enda utvägen, men eftersom att vi lovade varandra att stå vid varandras sida i nöd och lust så har jag inte tillåtit mig själv att ta steget. Jag tror inte att problemen inte går att lösa och jag tror abdolut inte att man löser dom lättare på egen hand, som min fru tycks tro.

Men vi är alla olika, och jag klandrar henne inte, jag tycker bara det är så himla sorligt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Robert Magnusson - 11 december 2018 19:22

Ja precis som rubriken lyder är detta precis vad jag känner nu när jag inser att det hunnit gå över 4 år sedan mitt senaste inlägg, detta innebär också att det finns en stor risk att detta inlägg kommer att bli lååååångt :)Så i mitt senaste inlägg fö...

Av Robert Magnusson - 14 april 2014 08:37


  Japp precis så är det! Detta är verkligen året då allt mitt kämpande i motvind äntligen ger resultat, jag vill hävda med en dåres envishet, att allt som händer har en mening. När man är mitt uppi själva händelsen så kan det vara svårt, ja rätt ut...

Av Robert Magnusson - 12 mars 2014 13:13

Känns som att denna kommande mening är en utsliten mening, men men..... Tiden rusar.....   Sist jag skrev här så var jag arbetslös och väntade på att få börja jobba på Subway, men denne chef är allt annat än seriös så det blev ingenting av det ...

Av Robert Magnusson - 6 februari 2014 22:51

Ibland susar huvudet och tankarna iväg på tok för långt och mycket, men ibland känns det också (precis som nu) jävligt skönt att få rensa ut lite i huvudet. Lite tankar på hur det såg ut när jag var liten och hur det ser ut nu. Förr i tiden åt...

Av Robert Magnusson - 6 januari 2014 17:09

Med detta inlägg så är oskulden spräckt för 2014      Det är bara att konstatera att det går jävligt långt mellan mina inlägg, men å andra sidan beror det på att jag inte känner samma behov av att få skriva av mig, jag har ett annat sätt att få r...

Presentation


Hej och välkommen till en tokig och glad norrlänning, lämna gärna någon kommentar eller skicka en fråga om det är något du undrar. Jag svarar på allt!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Omröstning

Vilken föredrar du?
 Iphone
 Android

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggar jag följer


Ovido - Quiz & Flashcards